Brzdy

Jistě se mnou budete souhlasit, že brzdy jsou u automobilu nejdůležitější bezpečnostní zařízení. Framo 901/2 se brzdami nijak nevymyká osvědčené koncepci. Provozní brzdy jsou bubnové jednookruhové, kapalinové. Ruční brzda mechanická působící na zadní kola. Brzdové válečky jsou v provedení "simplex", tedy pro každé kolo je určen jeden váleček, který působí na obě čelisti.

Protože většina automobilů byla někde odstavena, či jako vrak stála v kopřivách, je původní brzdový systém velmi málo použitelný. Také brzdové válečky bývaly nahrazovány podobnými z jiných automobilů.  Dlouhou nečinností degraduje brzdová kapalina, ztvrdnou brzdová těsnění apod. Brzdové bubny se provozem otírají a často jsou do brzdných ploch vydřené rýhy od nýtů, kterými je k brzdovým čelistem připevněno brzdové obložení. Také vlastní obložení je buď sjeté nebo znehodnocené vyteklou brzdovou kapalinou.

Na mém automobilu byly brzdy ve špatném stavu. Trubičky zrezlé, hlavní válec obalený jakousi tmavou hmotou, bubny umaštěné a plné pavučin.Tedy vše jsem kompletně demontoval. Brzdové trubičky jsem nechal vyrobit kompletně nové, měděné a hlavní válec repasovat. Na brzdové čelisti je možné obložení nechat nalepit (Ferodo) a nebo nanýtovat původní. Zvolil jsem první variantu. Tloušťka obložení je standardně 5 mm.

V případě brzdových válečků se nabízí několik možností. Buď si nechat původní válečky repasovat nebo koupit nově vyrobené z Německa a nebo koupit zadní brzdové válečky z novějších Barkasů. Třetí variantu jsem zvolil i já, protože je nejméně nákladná, i když zase vyžaduje určitou práci navíc. Navenek se válečky liší vlastně jen polohou odvzdušňovacího šroubu. Rozdíly ve vnitřním uspořádání můžete vidět níže na fotografiích. Zmiňovaná práce navíc spočívá buď ve výrobě nových tlačných kolíků, které se opírají do čelistí a nebo zavařením výřezů na koncích čelistí a jejich nastavení cca o 3 mm. Zvolil jsem možnost výroby a úpravy kolíků. Jejich nákresy najdete v sekci "Technika". Při delším stání se stává, že brzdové válečky zareznou. I to se mi stalo. Naštěstí to nebylo tak hrozné a šly vyčistit. Při výměně manžet a následnému skládání jsem vnitřek lehce potřel silikonovým mazacím tukem a také jsem jen lehce vtlačil pod gumové krycí manžety.

Zadní bubny jsem vybral se zachovalými brzdnými plochami, avšak přední bylo třeba na soustruhu "stočit". Aby byly brzdy správně účinné, musí se nastavit vzdálenost čelisti od brzdných ploch bubnu. To se děje pomocí excentrických šroubů, které prochází každou čelistí. Mezi brzdovým bubnem a obložením musí být mezera 0,1 mm.

Součástí brzdového systému jsou tři brzdové hadice. Zde je opět možné využít hadice z "nového" Barkasu. Délka je cca 450 mm.

U ruční brzdy představují problém dvě ocelová lana, která vedou od páky k zadní nápravě. Často byla různě pospojována nebo nahrazena jinými. Zde je možné použít originální, pokud jsou dobrá a nebo nechat vyrobit a nebo zakoupit nová (viz odkazy "Framo").

Hlavní brzdový válec jsem nechal repasovat u české firmy, ale tekl i po reklamaci. Zaslal jsem jej na repasi do Německa. Přišel mi a netekl. Později jsem zjistil, že je z Wartburgu. Navenek se liší tím, že má menší průměr těla a také menší průměr pístu a tedy i těsnění. Příruba na přimontování je stejná. Fungovalo to, ale chod pedálu nebyl ideální. A byly i jiné nedostatky. Nakonec jsem koupil jednookruhový brzdový válec na Barkas 1000. Je stejný, jako originál.  Jenže koupený měl jiné čelo, tedy bez typického osazení a nešel tam tedy pořádně  přišroubovat rozdělovač. Nakonec jsem nahradil čelo jiným ze starého válce. Měl jsem trochu obavy, že bude jiný závit, ale vše pasovalo. A vypadá to, že i vše funguje.

Síla od pedálu je na hlavní brzdový válec přenášena pomocí táhel a hřídele, která převádí pohyb do správného směru.  Pro správnou funkci brzd je důležité nastavit co nejmenší vůle. To se provádí nastavitelnými třmeny (viz foto níže). Oka třmenů bývají vyběhaná do oválů, a také spojovací čepy jsou opotřebované. Čepy jsem použil nové, ale nějaká vůle stále zůstává. V mém případě byla celková vůle cca 3 mm. Nezdá se to moc, ale pedál zabíral až u podlahy a Framo téměř nebrzdilo. Po nastavení už brzda zabírá pěkně v první třetině chodu pedálu.

DSCN9853.jpg (65195 bytes) DSCN9854.jpg (44555 bytes) DSCN9873.jpg (86800 bytes) DSCN9876.jpg (94388 bytes) DSCN9877.jpg (93584 bytes) DSCN9879.jpg (94500 bytes)
Hlavní brzdový válec po repasi Brzdový váleček nový Brzdový váleček původní
celo.jpg (434557 bytes) DSCN9880.jpg (95381 bytes)
Původní čelo nového brzdového válce bez osazení Srovnání
DSCN9974.jpg (232887 bytes) DSCN9977.jpg (82308 bytes)
Třmeny a hřídel táhel brzdy    Ruční brzda