Čalounění

Jako vzor pro čalounění jsem použil zbylé čalounění původní a také obrázky z internetu, případně vlastní nafocené podklady. Někde jsem také tvořil. Čalounění jsem tvořil ve dvou etapách. Původně jsem chtěl výrobu zadat čalouníkovi, ale byl vždy zaneprázdněn, takže bych musel čekat docela dlouho. Nakoupil jsem od něj materiál (koženku a rouno) a také mi vyrobil lemovky a zapošil kapsy do dveří. Výsledek není dokonalý neboť jsem v tomto začátečník, ale vypadá to dobře. Nepoužíval jsem sponkovačku, ale čalounické hřebíčky.

Sedáky a opěrku mám počalouněné už dlouho.

Dále jsem si stanovil postup. Nejprve je třeba potáhnout kabinu okolo předního okna a dále vyrobit čalounění nad podběhy. Je to důležité jednak pro rám předního okna, který částečně čalounění zakrývá, a jednak pro montáž palubní desky, jejíž držáky jsou namontovány přes čalounění nad podběhy (alespoň jsem to tak udělal já). Na A-sloupkách jsou duté koženkové lemovky, kterými prochází  kabel k osvětlení kabiny (levá) a kabel k motorku stěračů (pravá). Další lemovky (součástí čalounění nad podběhy), tentokrát plné, jsou podél dveří a vlastně zakrývají spáru mezi kabinou a dveřmi.navíc tyto lemovky jsou správně zasunuty pod držáky palubní desky, ve kterých jsou i výřezy pro příslušný kabel.

Takové ty "ošklivé" viditelné části (zejména nad předním oknem) jsou překryty samostatnými čalouněnými deskami. Na levé je přimontováno osvětlení kabiny. V desce nad předním oknem je výřez pro motorek stěračů. Z těchto dílů čalounění jsem měl pouhé zbytky, takže jsem musel vycházet z fotografií a spíše jsem se hodně přiblížil originálu. Tyto práce jsem dělal ve volnu okolo vánoc a nového roku.

Čalounění dveří jsem dělal o dovolené v červenci. Zde jsem měl původní výplně dveří s kapsami. Jako základ jsem použil 5mm silné sololitové desky. Chvíli jsem zápasil s myšlenkou se na kapsy vykašlat a vyrobit výplně hladké. Také by to odpovídalo a bylo by to jednodušší. Ale nepovolil jsem :-) 

 První jsem vyrobil kapsičky. Původně byly odpružené gumovými oky. Na radu čalouníka jsem použil kulatý svazek gumiček (něco na způsob gumicuku). Díky tomu ale je větší mezera mezi deskou výplně a zadní stranou kapsičky. Kapsička byl k desce přitlučena hřebíčky. Já jsem použil šroubky a samojistící matky v horní části a okolo gumiček silnější.

Při potahování desek jsem postupoval od prostředku. Nejdřív je třeba koženku nalepit okolo díry pro kapsu. Potom přimontovat vlastní kapsu. Teď je možné nalepit rouno a pak zalepit okraje koženky po stranách desky. Samozřejmě nezapomenout na díry pro kličky a vruty.  

Více napoví fotografie

DSCN1909.jpg (148786 bytes) DSCN1919.jpg (114589 bytes) DSCN1935.jpg (132672 bytes) DSCN1936.jpg (148227 bytes)
DSCN1937.jpg (110505 bytes) DSCN1938.jpg (160454 bytes) DSCN1939.jpg (123065 bytes) DSCN2026.jpg (109367 bytes)
DSCN2028.jpg (122525 bytes) DSCN2030.jpg (119275 bytes) DSCN2031.jpg (127457 bytes) DSCN2035.jpg (143422 bytes)
 
DSCN8091.jpg (259961 bytes) DSCN8496.jpg (192320 bytes) DSCN2241.jpg (147374 bytes) DSCN2248.jpg (164643 bytes)
 
DSCN2244.jpg (152432 bytes) DSCN2242.jpg (102664 bytes) DSCN2245.jpg (117125 bytes) DSCN2257.jpg (138669 bytes)
  Šrouby  po přimontování kapsy. Před polepením rounem
DSCN2255.jpg (120138 bytes) DSCN2239.jpg (136957 bytes) Dscn2238a.jpg (124844 bytes) Dscn2241a.jpg (108674 bytes)
 A na dveřích :-)
IMG_0100.jpg (111485 bytes) IMG_0099.jpg (75071 bytes) DSCN2291.jpg (131835 bytes) DSCN2292.jpg (120868 bytes)
Vodící váleček stahovacího skla dveří A nakonec krycí lišta