Sedačku - tedy dva sedáky a opěrku mám počalouněné už
dlouho (popsáno ve zvláštní galerii). Tuto práci provedl čalouník.
Při bližším zkoumání dalšího dobového čalounění vnitřku
kabiny jsem zjistil, že to člověk dokáže zvládnout sám. Najdříve
jsem samozřejmě oslovil čalouníka, ale ten byl zaneprázdněn a musel
bych čekat dlouho. Nakoupil jsem však od něj
materiál (koženku a rouno) a také mi vyrobil lemovky a zapošil kapsy
do dveří.
Jako vzor pro čalounění jsem použil zbylé čalounění
původní a také obrázky z internetu, případně vlastní nafocené
podklady. Někde jsem také tvořil.
Nepoužíval jsem sponkovačku, ale čalounické hřebíčky. Původně
byly potahy hladké bez prošívání. Z toho jsem vycházel.
Bylo nutné si stanovit postup. Nejprve je třeba potáhnout
kabinu okolo předního okna a dále vyrobit čalounění nad podběhy. Je
to důležité jednak pro rám předního okna, který částečně čalounění
zakrývá, a jednak pro montáž palubní desky, jejíž držáky jsou
namontovány přes čalounění nad podběhy (alespoň jsem to tak udělal
já). Na A-sloupkách jsou duté koženkové lemovky, kterými prochází
kabel k osvětlení kabiny (levá) a kabel k motorku stěračů (pravá).
Další lemovky (součástí čalounění nad podběhy), tentokrát plné,
jsou podél dveří a vlastně zakrývají spáru mezi kabinou a dveřmi.navíc
tyto lemovky jsou správně zasunuty pod držáky palubní desky, ve kterých
jsou i výřezy pro příslušný kabel.
Takové ty "ošklivé" viditelné části (zejména
nad předním oknem) jsou překryty samostatnými čalouněnými deskami.
Na levé je přimontováno osvětlení kabiny. V desce nad předním oknem
je výřez pro motorek stěračů. Z těchto dílů čalounění jsem měl
pouhé zbytky, takže jsem musel vycházet z fotografií a spíše jsem se
hodně přiblížil originálu. Tyto práce jsem dělal ve volnu okolo vánoc
a nového roku.
Čalounění dveří jsem dělal o dovolené v červenci.
Zde jsem měl původní výplně dveří s kapsami. Jako základ jsem použil
5mm silné sololitové desky. Chvíli jsem zápasil s myšlenkou se na
kapsy vykašlat a vyrobit výplně hladké. Také by to odpovídalo a bylo
by to jednodušší. Ale nepovolil jsem :-)
První jsem vyrobil kapsičky. Původně byly odpružené
gumovými oky. Na radu čalouníka jsem použil kulatý svazek gumiček (něco
na způsob gumicuku). Díky tomu je po větší mezera mezi deskou výplně
a zadní stranou kapsičky. Kapsička byl k desce přitlučena hřebíčky.
Já jsem použil šroubky a samojistící matky v horní části a okolo
gumiček silnější.
Při potahování desek jsem postupoval od prostředku.
Nejdřív je třeba koženku nalepit okolo díry pro kapsu. Potom přimontovat
vlastní kapsu. Teď je možné nalepit rouno a pak zalepit okraje koženky
po stranách desky. Samozřejmě nezapomenout na díry pro kličky a
vruty.
Více napoví fotografie
|