Elektroinstalace

Elektrickou instalaci jsem kompletně udělal novou na napětí 12V (původně 6V). Kabeláž jsem zakoupil připravenou a vyrobenou přímo pro Framo a řekl bych, že je jak pro valník, tak pro kombík. Je to drahé, ale kabely jsou ve svazcích a je k nim dodán popisek, kam který kabel zapojit. Připravená instalace má nevýhodu jisté těžkopádnosti při montáži do automobilu, protože kabelové svazky v bužírkách zabírají trochu více místa. Někdy jsou kabely kratší, než by bylo potřeba, ale většinou rezervu mají.

Ale i tak je zde několik větších nedokonalostí. Předně není dodáno schéma a je potřeba vycházet z původního a také pomohla schémata pro Trabanta (elektrika je tam v základu podobná).

To například přinese trochu přemýšlení při zapojování blikačů. Zapojení blikačů počítá se spínačem výstražných světel. Po krátkém váhání jsem jej instaloval také. Protože chci auto alespoň trochu dobové, připevnil jsem spínač skrytě pod palubní desku. Také jsem zjistil, že lépe funguje novější, elektronický typ přerušovače (hranatý, plastový). Kabeláž neumožňuje zapojit vývody kontrolky blikačů (C případně C2) - tedy alespoň jsem na to nepřišel. Zapojí se pouze vývody 49 a 49a. Kontrolka je pouze v přepínači blikačů a je napájena kabelem odněkud ze svazku (nepátral jsem po tom). Starší typ přerušovače (hliníkový váleček) bliká o mnoho rychleji a nevýrazně cvaká (jako při prasklé žárovce). Novější přerušovač jsem vyzkoušel zcela náhodou a funguje bezvadně i bez kontrolky.

Dále není zohledněno zapojení ampérmetru (obousměrný).  Ampérmetr u některých vozidel nebyl montován. Kabel z kladného pólu baterie vede nejdříve do ampérmetru a z druhého pólu ampérmetru potom do spínací skříňky (silný konektor 30). Stávající kabel jsem musel trochu prodloužit a pro další propojení jsem koupil kus nového kabelu (lanko 6mm2 v červené izolaci).

Osvětlení přístrojů je řešeno dobově. Spíná se nezávisle na světlech a žárovky jsou v sérii. To je nevýhodné – při nefunkční  jedné žárovce nesvítí ani ostatní. Proto jsem žárovky zapojil paralelně. K tomu je třeba vyrobit nový, nasmyčkovaný kabel na kostru.

Přepínání dálkových/potkávacích světel je nožní. Z různých fotek plyne, že byl instalovaný na šikmém držáku  u levé nohy řidiče. Také jsem řešil, kudy vést příslušný kabel. Pomohla mi výše uvedená kabeláž. Nešlo to jinudy, než pod podlahou a do kabiny vyvést dírou pod přepínačem.

Kabeláž zadních světel má celkem velkou rezervu a kostru navíc vyvedenou na rám. Zde jsem trochu improvizoval.  Pravda, při mé tehdejší návštěvě v muzeu ve Frankenbergu mě nenapadlo nafotit si tyto detaily. Kabely jsem vedl pokud možno skrytě, vnitřní stranou rámu korby. Více viz foto.

Pro zadní světla jsem vyrobil nové držáky. Vlastní zadní světla jsem upravil pro tři žárovky.

 

DSCN1988.jpg (111207 bytes) DSCN1934.jpg (135663 bytes) DSCN1976.jpg (109695 bytes) DSCN1977.jpg (107386 bytes)
DSCN1992.jpg (151026 bytes) DSCN1984.jpg (129369 bytes) DSCN1986.jpg (145839 bytes) DSCN1995.jpg (142467 bytes)
DSCN1993.jpg (145060 bytes) DSCN1975.jpg (156552 bytes) DSCN1965.jpg (166633 bytes)