RÁM
POD KORBU |
Celkem dlouho jsem
sháněl truhláře, který by mi "dřevo" na korbu udělal. Na
čas jsem vše odložil a vyplatilo se. Po čase jsem se znovu do toho opřel
a sehnal jsem truhláře, který ochotně a za slušný peníz rám
zhotovil. K dispozici měl torzo rámu původního. Dřevo bylo popraskané,
místy nahnilé a zohýbané vlivem povětrnosti, ale pouze jeden díl byl
rozpadlý a část ho chyběla. Vycházel jsem také z rozměrů korby pro
daný typ uváděný německými autory. Některé části jsem nechal udělat
s délkovou rezervou s ohledem na pozdější dopasování. Rám je
vyrobený z bukového dřeva a myslím, že se povedl. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Detaily konců podélných
nosníků |
|
|
|
|
|
|
Přední výztuha se při
rozebírání zpoloviny rozpadla |
Několik pohledů
na hotový rám
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zkusmé sestavení
rámu na starším šasi. Rám bude třeba dopasovat, některé díry
neseděly, ale to ani při použití původních dřevěných dílů.
Pravděpodobně bylo konkrétní dřevo napasováno na konkrétní rám |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sestavování rámu
a podlahy |
Lakování kovových
dílů korby |
Hotová korba
|
|
|
|
|
|
|
|
RÁMY
POSTRANIC A PODLAHY KORBY |
Vnější rozměry korby by u
typu V901/2 měly být: podlaha 1665 x 2490 mm, výška postranic 390 mm.
Takto je to uváděno v knize "Das Restaurierungshandbuch" (u
dalších typů V 901 jsou rozměry trochu jiné). Profily použité pro rámy
postranic jsou tvaru U a měly by mít rozměr 25 x 20 x 2 mm. Jsou dole
otevřené, tedy obepínají postranici pouze ze tří stran. Na mých
postranicích byly originál rámy o profilu cca 20x20x2 mm, což odpovídá
typu V 901/2 Z, ale délkově odpovídaly typu V 901/2. Tehdy jsem si řekl,
že to všechno až moc řeším. Zakoupil jsem profily odpovídající těm,
co jsem na voze měl. Hodně také pomohly fotografie vozů s originálními
korbami, které lze nalézt na internetu.
Rám podlahy korby jako takový v podstatě není. Prkna podlahy jsou
napříč ke směru jízdy a jsou připevněny (přibity) k dřevěnému rámu
korby. Na bocích jsou přes konce prken převlečeny U profily. Vzadu je
na hranu podlahy připevněn profil L, který ji pravděpodobně chránil
před poškozením při manipulaci s materiálem. Vzhledem k tomu, jaké
jsem sehnal U profily na boky, jsem zvolil tloušťku podlahy 25 mm |
|
|
|
|
|
|
Podlaha a
postranice na zkoušku položené na rámu. Prkna budou samozřejmě srovnána
a po bočních stranách budou zpevněna U profily. |
Detaily podlahy sériového
provedení (nafoceno v Německu v roce 2008) |
|
|
|
KOVÁNÍ |
Kování (panty) jsem použil původní.
Části pantů připevněné k podlaze jsem vyrobil nové (s využitím
vyráběného profilu U). Díry pro dřík pantu mají průměr 10 mm. Dřík
tvoří v podstatě jakýsi nýt. Má na jednom konci půlkulatou
hlavu a druhém je rozklepaný. Většina děr byla řádně vyběhaných
a původní dříky nahradily šrouby apod. Dalo práci vybrat nějaká
slušná kování. Naštěstí jsem je měl k dispozici ze dvou automobilů.
Původní dříky jsem nahradil novými. Jak je vidět z fotografií, jedná
se vlastně o nýty s kulatou hlavou. Čelo
korby je samozřejmě pevné a připevněno třemi U profily (použity nové)
k dřevěnému rámu korby. |
|
|
|
|
|
|
Detaily kování. zřetelně
je také vidět plech na zadní hraně korby (nafoceno v Německu v roce
2008) |
Další detail kování.
(nafoceno
v Německu v roce 2008) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|