Korba

RÁM POD KORBU
Celkem dlouho jsem sháněl truhláře, který by mi "dřevo" na korbu udělal. Na čas jsem vše odložil a vyplatilo se. Po čase jsem se znovu do toho opřel a sehnal jsem truhláře, který ochotně a za slušný peníz rám zhotovil. K dispozici měl torzo rámu původního. Dřevo bylo popraskané, místy nahnilé a zohýbané vlivem povětrnosti, ale pouze jeden díl byl rozpadlý a část ho chyběla. Vycházel jsem také z rozměrů korby pro daný typ uváděný německými autory. Některé části jsem nechal udělat s délkovou rezervou s ohledem na pozdější dopasování. Rám je vyrobený z bukového dřeva a myslím, že se povedl. 
P7290024.jpg (43878 bytes) P7290025.jpg (45609 bytes) P7290026.jpg (45143 bytes) P7290028.jpg (54199 bytes) P7300021.jpg (79439 bytes) P7300020.jpg (76636 bytes)
Detaily konců podélných nosníků
P7290029.jpg (59249 bytes) IMG_0118.jpg (82363 bytes) IMG_0119.jpg (59317 bytes) IMG_0120.jpg (44598 bytes) IMG_0121.jpg (60708 bytes) IMG_0122.jpg (38290 bytes)
Přední výztuha se při rozebírání zpoloviny rozpadla

Několik pohledů na hotový rám

 

 
DSCN9760.jpg (143730 bytes) DSCN9761.jpg (109184 bytes) DSCN9762.jpg (90152 bytes) DSCN9763.jpg (99440 bytes)
Zkusmé sestavení rámu na starším šasi. Rám bude třeba dopasovat, některé díry neseděly, ale to ani při použití původních dřevěných dílů. Pravděpodobně bylo konkrétní dřevo napasováno na konkrétní rám
   
014k.jpg (88037 bytes) 002k.jpg (73989 bytes) 010k.jpg (97931 bytes) 041k.jpg (87945 bytes) CIMG0302.jpg (173838 bytes) CIMG0303.jpg (171462 bytes)
Sestavování rámu a podlahy Lakování kovových dílů korby Hotová korba
CIMG0313.jpg (191942 bytes) CIMG0300.jpg (183767 bytes)
   
RÁMY POSTRANIC A PODLAHY KORBY
Vnější rozměry korby by u typu V901/2 měly být: podlaha 1665 x 2490 mm, výška postranic 390 mm. Takto je to uváděno v knize "Das Restaurierungshandbuch" (u dalších typů V 901 jsou rozměry trochu jiné). Profily použité pro rámy postranic jsou tvaru U a měly by mít rozměr 25 x 20 x 2 mm. Jsou dole otevřené, tedy obepínají postranici pouze ze tří stran. Na mých postranicích byly originál rámy o profilu cca 20x20x2 mm, což odpovídá typu V 901/2 Z, ale délkově odpovídaly typu V 901/2. Tehdy jsem si řekl, že to všechno až moc řeším. Zakoupil jsem profily odpovídající těm, co jsem na voze měl. Hodně také pomohly fotografie vozů s originálními korbami, které lze nalézt na internetu.

Rám podlahy korby jako takový v podstatě není. Prkna podlahy jsou napříč ke směru jízdy a jsou připevněny (přibity) k dřevěnému rámu korby. Na bocích jsou přes konce prken převlečeny U profily. Vzadu je na hranu podlahy připevněn profil L, který ji pravděpodobně chránil před poškozením při manipulaci s materiálem. Vzhledem k tomu, jaké jsem sehnal U profily na boky, jsem zvolil tloušťku podlahy 25 mm

DSCN9764.jpg (75628 bytes) DSCN9765.jpg (131533 bytes) DSCN9768.jpg (75732 bytes) DSCN9766.jpg (58712 bytes) DSCN8959.jpg (33498 bytes) DSCN8960.jpg (39051 bytes)
Podlaha a postranice na zkoušku položené na rámu. Prkna budou samozřejmě srovnána a po bočních stranách budou zpevněna U profily. Detaily podlahy sériového provedení (nafoceno v Německu v roce 2008)
    
KOVÁNÍ
Kování (panty) jsem použil původní. Části pantů připevněné k podlaze jsem vyrobil nové (s využitím vyráběného profilu U). Díry pro dřík pantu mají průměr 10 mm. Dřík tvoří  v podstatě jakýsi nýt. Má na jednom konci půlkulatou hlavu a druhém je rozklepaný. Většina děr byla řádně vyběhaných a původní dříky nahradily šrouby apod. Dalo práci vybrat nějaká slušná kování. Naštěstí jsem je měl k dispozici ze dvou automobilů. Původní dříky jsem nahradil novými. Jak je vidět z fotografií, jedná se vlastně o nýty s kulatou hlavou. Čelo korby je samozřejmě pevné a připevněno třemi U profily (použity nové) k dřevěnému rámu korby.
DSCN8962.jpg (56104 bytes) DSCN8490.jpg (32652 bytes)
Detaily kování. zřetelně je také vidět plech na zadní hraně korby (nafoceno v Německu v roce 2008) Další detail kování.  (nafoceno v Německu v roce 2008)