Karter převodovky je litinový, tedy byl léty, ušpiněný
a tu a tam orezlý a se zbytky barvy. Spolu s horním víkem a skříňkou převodu
rychloměru byl opískován.Před opískováním bylo nutné z víka
vyjmout řadící páku a ze skříňky převodu rychloměru ozubená
kola. Díly byly našroubovány na karter a otvory utěsněny. I přes
to se písek dovnitř dostal. Karter jsem proto pořádně vyfoukal
kompresorem a vypláchl benzínem.Opískované díly jsem natřel základní a vrchní
barvou. |
|
Karter
v novém kabátu |
|
|
Skříňka
převodu rychloměru |
Horní víko
převodovky |
|
Dále jsem vybíral co nejméně opotřebovaná ozubená
kola. Převodovka není synchronizovaná a po letech provozu je to
na ní silně vidět. |
|
|
Hřídel |
Ozubené dvojkolí 1. a
2. rychlostního stupně (to větší) a ozubené kolo 3.
rychlostního stupně |
|
|
Takto je hřídel
sestaven v převodovce |
Předloha s novým hřídelem |
|
Dvojkolí
zpětného chodu. Hřídel i pouzdro byly málo opotřebované,
tedy jsem použil původní |
|
Jak jsem již psal v kapitole o rozebírání, hřídel
je ze dvou částí. Přední část (hnací hřídel) s kolem stálého záběru má vysoustruženou
díru s kluzným
pouzdrem a do něj zapadá hnaný hřídel, který je v tomto místě příslušně
zúžen. Právě toto místo bylo během provozu značně opotřebeno.
Na jednom hřídeli nebyl zúžený konec vůbec, neboť se zadřel
a ukroutil a díra byla zaslepena. Na druhém hřídeli z něj
zbyla jakási slabá tyčka. Teprve na třetím bylo vše v pořádku,
jen bylo potřeba vyrobit nové kluzné pouzdro. Zajímavé je, že převodovky
byly v provozu. |
|
|
|
Zúžená část je
obroušena do jakési tyčky. Bronzové pouzdro je zcela vydřené. |
Pouzdro se zadřelo
a zúžená část zůstala uvnitř a ukroutila se. |
Takto to má
vypadat. Bronzové pouzdro je nově vyrobené. |
|
Dále bylo nutné nechat vyrobit hřídel předlohy. Předloha
se na hřídeli otáčí na dvou bronzových ložiskách a ložiska i hřídel
byly vyběhané. Bronzová ložiska opět nebyl až tak velký problém.
Horší byl hřídel. Povrch je cementovaný a broušený. Na dalších
převodovkách byly tyto hřídele různě podomácku, či po dílnách
vyrobené, ale pro mne nepoužitelné. Zkoušel jsem různé firmy, ale
uměli cementovat pouze větší průměry. Naštěstí pomohl kolega
veteránista a nechal mi podle starého vyrobit hřídel nový. |
|
Porovnání hřídelů.
Horní je nově vyrobený. |
|
Samozřejmostí byla výměna starých ložisek a gufer za
nová. Pojistný kroužek na předním ložisku jsem použil původní.
Pojistný kroužek na hřídeli jsem dal nový (velká ségrovka). |
|
Pod horním víkem převodovky, pod skříňkou převodu
rychloměru a pod předním víkem ložiska bylo papírové těsnění -
opět bylo nutno podle starého vyrobit nové. |
|