Renovace převodovky

REPASE

Karter převodovky je litinový, tedy byl léty, ušpiněný a tu a tam orezlý a se zbytky barvy. Spolu s horním víkem a skříňkou převodu rychloměru byl opískován.Před opískováním bylo nutné z víka vyjmout řadící páku a ze skříňky převodu rychloměru ozubená kola. Díly byly našroubovány na karter a otvory utěsněny. I přes to se písek dovnitř dostal. Karter jsem proto pořádně vyfoukal kompresorem a vypláchl benzínem.Opískované díly jsem natřel základní a vrchní barvou.
DSCN9490.jpg (63824 bytes) DSCN9492.jpg (41673 bytes) DSCN9493.jpg (38634 bytes)
Karter v novém kabátu
DSCN9496.jpg (57128 bytes) DSCN9497.jpg (48235 bytes) DSCN9498.jpg (106801 bytes)
Skříňka převodu rychloměru Horní víko převodovky
Dále jsem vybíral co nejméně opotřebovaná ozubená kola. Převodovka není synchronizovaná a po letech provozu  je to na ní silně vidět.  
DSCN9476.jpg (105010 bytes) DSCN9477.jpg (102608 bytes)
Hřídel Ozubené dvojkolí 1. a 2. rychlostního stupně (to větší) a ozubené kolo 3. rychlostního stupně
DSCN9478.jpg (95712 bytes) DSCN9483.jpg (99056 bytes)
Takto je hřídel sestaven v převodovce Předloha s novým hřídelem
DSCN9487.jpg (106660 bytes) DSCN9489.jpg (48194 bytes)
Dvojkolí zpětného chodu. Hřídel i pouzdro byly málo opotřebované, tedy jsem použil původní
Jak jsem již psal v kapitole o rozebírání, hřídel je ze dvou částí. Přední část (hnací hřídel) s kolem stálého záběru má vysoustruženou díru s kluzným pouzdrem a do něj zapadá hnaný hřídel, který je v tomto místě příslušně zúžen. Právě toto místo bylo během provozu značně opotřebeno. Na jednom hřídeli nebyl zúžený konec vůbec, neboť se zadřel a ukroutil a díra byla zaslepena. Na druhém hřídeli z něj zbyla jakási slabá tyčka. Teprve na třetím bylo vše v pořádku, jen bylo potřeba vyrobit nové kluzné pouzdro. Zajímavé je, že převodovky byly v provozu.
IMG_0107.jpg (62717 bytes) IMG_0109.jpg (56556 bytes) DSCN9475.jpg (86660 bytes)
Zúžená část je obroušena do jakési tyčky. Bronzové pouzdro je zcela vydřené. Pouzdro se zadřelo a zúžená část zůstala uvnitř a ukroutila se. Takto to má vypadat. Bronzové pouzdro je nově vyrobené.
Dále bylo nutné nechat vyrobit hřídel předlohy. Předloha se na hřídeli otáčí na dvou bronzových ložiskách a ložiska i hřídel byly vyběhané. Bronzová ložiska opět nebyl až tak velký problém. Horší byl hřídel. Povrch je cementovaný a broušený. Na dalších převodovkách byly tyto hřídele různě podomácku, či po dílnách vyrobené, ale pro mne nepoužitelné. Zkoušel jsem různé firmy, ale uměli cementovat pouze větší průměry. Naštěstí pomohl kolega veteránista a nechal mi podle starého vyrobit hřídel nový.
001.jpg (87468 bytes)
Porovnání hřídelů. Horní je nově vyrobený.
Samozřejmostí byla výměna starých ložisek a gufer za nová. Pojistný kroužek na předním ložisku jsem použil původní. Pojistný kroužek na hřídeli jsem dal nový (velká ségrovka). Img_0164a.jpg (110525 bytes)
Pod horním víkem převodovky, pod skříňkou převodu rychloměru a pod předním víkem ložiska bylo papírové těsnění - opět bylo nutno podle starého vyrobit nové. IMG_0173.jpg (99154 bytes)  IMG_0182.jpg (93360 bytes)