Renovace převodovky

MONTÁŽ

 

Montáž převodovky probíhá v podstatě v opačném pořadí, jako demontáž    
Do karteru vložíme dvojkolí zpětného chodu a zalisujeme hřídel (či spíše čep), na kterém se otáčí. Musíme dát pozor, aby výřez pro aretační plech byl otočen správným směrem.
Namontujeme předlohu. Pozor, je nutné mít na obou koncích soukolí předlohy pertinaxové podložky, které vymezují vůli soukolí a zabraňují odírání karteru. Protože se podložky u převodovek většinou vydřely a nikdo nedal nové, jsou plochy okolo hřídele vydřeny cca 1 mm do hloubky. Já jsem to řešil vložením ještě jednoho pertinaxového kroužku, který jsem vyrobil ze slabé destičky.
DSCN9484.jpg (67061 bytes) DSCN9485.jpg (100125 bytes) DSCN9494.jpg (20771 bytes) Img_0166a.jpg (28466 bytes)
Pertinaxové podložky na soukolí předlohy Vydřená plocha okolo hřídele A s kroužkem
 
Img_0171a.jpg (98188 bytes) IMG_0172.jpg (70337 bytes)
Předloha a soukolí zpětného chodu v karteru A zajistit aretačním plechem
Dále následuje hnaný a hnací hřídel. Na hnacím hřídeli jsou nalisována dvě kuličková ložiska, menší je uloženo v předním víku, které je namontováno ze strany spojky a druhé, větší je uloženo přímo v karteru. Zde nastal problém, neboť hřídel byl v místě, kde bylo na něj nasunuto větší ložisko, vydřený. Ložisko se i přes zajištění pojistným kroužkem posouvalo. Pomohla stará, dobrá, osvědčená metoda pocínování. Kolega v práci, který oplývá patřičnými zkušenostmi operaci provedl. Hřídel bylo nutno nahřát na cca 150 oC. Povedlo se a ložisko drží.
IMG_0192.jpg (88847 bytes) Img_0174a.jpg (80635 bytes)
Detail pocínování A je hotovo. Ložisko je nalisováno a zajištěno pojistným kroužkem
Hnaný hřídel je poněkud složitější, prochází celým karterem. je na něm nasunuto  rychlostního a kolo 3. rychlostního stupně. Hřídel vpředu zapadá zúženou částí do hnacího hřídele. Na hřídeli je navlečeno posuvné drážkované pouzdro pro řazení 3. a 4. rychlostního stupně. Přes pouzdro je nasunuto dvojkolí 1. a 2.stupně. Cca ve dvou třetinách je osazení, které slouží pro vymezení kola 3. rychlostního stupně. Za kolem 3. rychlostního stupně je kuličkové ložisko zalisované do ocelového pouzdra a pouzdro je dále zalisované do karteru. Zadní část hřídele prochází skříňkou převodu rychloměru. Zde je přes pero a drážku nasunuto kolo šnekového převodu rychloměru. Na úplném konci je nasazen unašeč a zajištěn matkou.
IMG_0167.jpg (80400 bytes) IMG_0181.jpg (74990 bytes) IMG_0183.jpg (66947 bytes) DSCN9531.jpg (31113 bytes)
Mezi kolem 3. rychlostního stupně a zadním ložiskem musí být opět pertinaxová podložka Kompletní sestava hnacího a hnaného hřídele Hřídele v karteru Detail zadního ložiska v pouzdře
DSCN9534.jpg (45895 bytes)
Víko předního ložiska. Víka a hřídele (pro předlohu a kolo zpětného chodu jsou těsněny příslušným silikonem)
Teď je možné namontovat vodící tyče a vidlice řazení. Vidlice jsem vybral ty, které byly ve slušném stavu. Tyče i vidlice jsem důkladně očistil a po drobných nervových problémech při instalaci odpružených kuliček, které drží vidlici ve správné poloze, namontoval. Vodící tyče jsou průchozí, takže celkem pohoda. Čela vodících tyčí jsou vpředu zakryta plechem a vzadu skříňkou převodu rychloměru. Obojí jsem opět přetěsnil silikonem pro převodovky.
DSCN9536.jpg (44054 bytes) DSCN9537.jpg (28923 bytes) DSCN9538.jpg (37929 bytes)
Pohled zezhora Přední kryt vodících tyčí Sem bude namontována skříňka převodu rychloměru
Následuje skříňka převodu rychloměru. V ní je skryt šnekový převod rychloměru. Na jejím konci je nalisováno gufero, které těsní hnaný hřídel a unašeč.  
IMG_0169.jpg (82127 bytes) IMG_0170.jpg (57900 bytes) DSCN9542.jpg (22807 bytes)
Skříňka s převody Kolo s pohonem rychloměru A vše je na svém místě
Nakonec jsem se pustil do horního víka převodovky. Je na něm uchycena řadící páka a zámek zpětného chodu. Ten je tvořen destičkou, západkou (pojistkou) a dvěma šrouby s přítlačnými pružinami.  
Nejdříve je třeba vložit řadící páku a našroubovat kónusovou vinutou pružinu. Zahnutým koncem se musí zarazit o čtvercový výstupek.
IMG_0095.jpg (36436 bytes) IMG_0094.jpg (72593 bytes)
Vinutá pružina. Zahnutý konec je jasně viditelný. Víko převodovky. v nálitku na řadící páku je vpravo vidět onen hranatý výstupek.
Po té namontujeme desku zámku zpětného chodu pomocí dvou šroubů a přítlačných pružin a pojistku desky zámku zpětného chodu.
DSCN9577.jpg (47333 bytes) DSCN9579.jpg (44670 bytes)
Vše je opět namontováno Horní víko převodovky. Velký šroub kryje otvor pro dodatečnou montáž spínače světlometu zpětného chodu.
Víko namontujeme na převodovku. Nesmíme zapomenout na těsnění. To je opět papírové, ale tentokrát pouze namazané olejem. DSCN9581.jpg (65158 bytes)
Nakonec jsem očistil a opět namontoval vysouvací ústrojí spojkového ložiska. DSCN9586.jpg (37707 bytes)