Montáž převodovky probíhá v podstatě v opačném pořadí,
jako demontáž |
|
Do karteru vložíme dvojkolí zpětného chodu a
zalisujeme hřídel (či spíše čep), na kterém se otáčí. Musíme
dát pozor, aby výřez pro aretační plech byl otočen správným směrem. |
Namontujeme předlohu. Pozor, je nutné mít na obou koncích
soukolí předlohy pertinaxové podložky, které vymezují vůli soukolí
a zabraňují odírání karteru. Protože se podložky u převodovek většinou
vydřely a nikdo nedal nové, jsou plochy okolo hřídele vydřeny cca 1
mm do hloubky. Já jsem to řešil vložením ještě jednoho pertinaxového
kroužku, který jsem vyrobil ze slabé destičky. |
|
|
|
Pertinaxové podložky
na soukolí předlohy |
Vydřená plocha okolo
hřídele |
A s kroužkem |
|
|
|
|
|
|
Předloha a soukolí
zpětného chodu v karteru |
|
A zajistit aretačním
plechem |
|
Dále následuje hnaný a hnací hřídel. Na hnacím hřídeli
jsou nalisována dvě kuličková ložiska, menší je uloženo v předním
víku, které je namontováno ze strany spojky a druhé, větší je uloženo
přímo v karteru. Zde nastal problém, neboť hřídel byl v místě,
kde bylo na něj nasunuto větší ložisko, vydřený. Ložisko se i přes
zajištění pojistným kroužkem posouvalo. Pomohla stará, dobrá, osvědčená
metoda pocínování. Kolega v práci, který oplývá patřičnými zkušenostmi
operaci provedl. Hřídel bylo nutno nahřát na cca 150 oC.
Povedlo se a ložisko drží. |
|
|
Detail pocínování |
A je hotovo. Ložisko
je nalisováno a zajištěno pojistným kroužkem |
|
Hnaný hřídel je poněkud složitější, prochází celým
karterem. je na něm nasunuto rychlostního a kolo 3. rychlostního
stupně. Hřídel vpředu zapadá zúženou částí do hnacího hřídele.
Na hřídeli je navlečeno posuvné drážkované pouzdro pro řazení
3. a 4. rychlostního stupně. Přes pouzdro je nasunuto dvojkolí 1. a
2.stupně. Cca ve dvou třetinách je osazení, které slouží pro
vymezení kola 3. rychlostního stupně. Za kolem 3. rychlostního stupně
je kuličkové ložisko zalisované do ocelového pouzdra a pouzdro je dále
zalisované do karteru. Zadní část hřídele prochází skříňkou převodu
rychloměru. Zde je přes pero a drážku nasunuto kolo šnekového převodu
rychloměru. Na úplném konci je nasazen unašeč a zajištěn matkou. |
|
|
|
|
Mezi kolem 3.
rychlostního stupně a zadním ložiskem musí být opět
pertinaxová podložka |
Kompletní sestava
hnacího a hnaného hřídele |
Hřídele v karteru |
Detail zadního ložiska
v pouzdře |
|
Víko předního
ložiska. Víka a hřídele (pro předlohu a kolo zpětného
chodu jsou těsněny příslušným silikonem) |
|
Teď je možné namontovat vodící tyče a vidlice řazení.
Vidlice jsem vybral ty, které byly ve slušném stavu. Tyče i vidlice
jsem důkladně očistil a po drobných nervových problémech při
instalaci odpružených kuliček, které drží vidlici ve správné
poloze, namontoval. Vodící tyče jsou průchozí, takže celkem
pohoda. Čela vodících tyčí jsou vpředu zakryta plechem a vzadu skříňkou
převodu rychloměru. Obojí jsem opět přetěsnil silikonem pro převodovky. |
|
|
|
Pohled zezhora |
Přední kryt vodících
tyčí |
Sem bude namontována
skříňka převodu rychloměru |
|
Následuje skříňka převodu rychloměru. V ní je skryt
šnekový převod rychloměru. Na jejím konci je nalisováno gufero,
které těsní hnaný hřídel a unašeč. |
|
|
|
Skříňka s převody |
Kolo s pohonem
rychloměru |
A vše je na svém místě |
|
Nakonec jsem se pustil do horního víka převodovky. Je
na něm uchycena řadící páka a zámek zpětného chodu. Ten je tvořen
destičkou, západkou (pojistkou) a dvěma šrouby s přítlačnými pružinami. |
|
Nejdříve je třeba vložit řadící páku a našroubovat
kónusovou vinutou pružinu. Zahnutým koncem se musí zarazit o čtvercový
výstupek. |
|
|
Vinutá pružina.
Zahnutý konec je jasně viditelný. |
Víko převodovky. v
nálitku na řadící páku je vpravo vidět onen hranatý výstupek. |
|
Po té namontujeme desku zámku zpětného chodu pomocí
dvou šroubů a přítlačných pružin a pojistku desky zámku zpětného
chodu. |
|
|
Vše je opět
namontováno |
Horní víko převodovky.
Velký šroub kryje otvor pro dodatečnou montáž spínače světlometu
zpětného chodu. |
|
Víko namontujeme na převodovku. Nesmíme zapomenout na těsnění.
To je opět papírové, ale tentokrát pouze namazané olejem. |
|
Nakonec jsem očistil a opět namontoval vysouvací ústrojí
spojkového ložiska. |
|