Fahrzeugmuseum Frankenberg

Návštěvu tohoto muzea jsem zamýšlel docela dlouho, než uplynulou neděli se to konečně podařilo. Tedy 14.6.2009 jsme vyrazili směr Sasko. Výlet to byl spíše rodinný. Připojil se k nám ještě kolega Chládek z Horního Jiřetína - další šťastný majitel velmi pěkného valníku Framo 901/2. Vybaveni nezbytnými řízky jsme se vydali na cestu. Počasí bylo nádherné, krajina okolo potěšila oko i duši. Malý problém vznikl, když jsme minuli jednu odbočku a pokračovali podle navigace. Mluvící skříňka nás k cíli dovedla, ale nedá se zrovna mluvit o nějakém přímém směru. Zase jsme poznali krásy města Zchopau a přilehlého okolí. K muzeu jsme dorazili těsně před desátou, otevírali až za chvíli. V muzeu provázel starší pán s dámou. Chovali se velmi přátelsky a ochotně, zvláště, když viděli náš zájem.

Muzeum není velké, výstava zabírá 4 velké místnosti.Už před vstupem, i když poněkud stranou je čerpací stojan společnosti Esso.Vlastní výstava je pojata chronologicky a místnosti je třeba projít proti směru hodinových ručiček. Exponáty jsou přístupné a se svolením lze otevřít dveře kabiny, či kryt motoru. Nevýhodou je nedostatek místa, což vadí focení a i některá vozidle nelze ze všech stran obejít. Prohlídka začíná vlastně hned u pokladny, kde je umístěn jeden z nejstarších typů tříkolek TV 300 (rok 1927) ve skříňovém provedení, konkrétně prodejní stánek. Za ním je vitrína se součástkami k vozidlům a s dalšími díly, které firma vyráběla zejména pro motocykly DKW. Z dalších  předválečných typů tříkolek jsou zde typy LT 200 a 300 v provedeních s korbou a osobní, s kabinou i bez kabiny. Fajnšmekry zaujme jízdní kolo Framo vystavené na korbě tříkolky LT 200. Zajímavý pohled skýtá tříkolka typ 200b s korbou a kabinou řidiče v nálezovém stavu. Pravděpodobně tříkolka byla někde ve stodole, protože je na něm balík slámy a vycpané slepice :-)  Vedle ní stojí nádherné osobní Framo FP 200 "Stromer". Za ním je možno spatřit motor s převodovkou a přední nápravu s unikátním pérováním. Dále je tu tříkolka LTP 200 v osobním provedením.A následují čtyřkolová vozidla. Osobní- Framo Piccolo s motorem vzadu. Nákladní HT 1200 s motorem Ford Eiffel, dále nákladní tříkolka D 500 z roku 1938.  Velmi pěkné jsou vozy V 500, coby pošťácká skříň a valník V 501 z roku 1941. Vedle V 501 je funkční řez dvouválcovým, čtyřpístovým U-motorem. 

Poválečná historie firmy je spojena s výrobou povozů, předmětů domácí potřeby, košů apod. Už na konci roku 1945 bylo veškeré vybavení odvezeno do Sovětského svazu jako součást válečné kořisti. Z této doby je zde právě zmiňovaný vozík s loukoťovými koly, koš a dětské koloběžky. Později vyráběla firma, již pod národním podnikem IFA zemní ručně vedené frézy. Jeden kousek je také součástí expozice. Samozřejmě nechybí Framo typ V 901/2. Jsou zde dva vozy - valník a kombi už se znakem Barkas. 

Dále se výstava věnuje dalšímu legendárnímu typu - Barkas 1000. Typ je zastoupen kompletně vybaveným vozem určeným pro hasiče. Hned za ním je podvozek vozu B 1000 s úplným pohonným ústrojím. Další vystavený Barkas, už se čtyřtaktním motorem je zajímavý tím, že jde o úplně poslední vyrobený automobil tohoto typu. Nelze opomenout prototyp valníku Barkas 1100 z roku 1972 vybavený motorem Moskvič s kabinou pro 5 osob. Byl to jeden z mnoha pokusů o vývoj dalšího typu, který však narazil (jako řada dalších) na politické zájmy tehdejšího režimu.

Celá výstava je doplněna nástěnkami a tably týkajících se konkrétních typů vozů, jejich vývoje, či výroby. Jsou zde vystaveny funkční řezy některých komponentů vozidel, modely prototypů, modely dalších výrobků podniku IFA, výrobky podniku Barkas (čerpadla, pumpy, agregáty apod.). Z těchto předmětů zaujme Wankelův (rotační) motor, který byl pokusně vyvíjen jako alternativa dvojtaktních motorů.

Co dodat na závěr. Návštěvu muzea doporučuji. Vidět "naživo" takové pěkné kousky techniky je zážitek. Velkou výhodou je možnost si exponáty prohlédnout z těsné blízkosti, takřka ze všech stran. Naopak jsem se domníval, že bude ke koupi více literatury a podkladů. Ale i to je záležitost peněz, kterých je vždy v takovýchto institucích nedostatek. 

Fotogalerii jsem se snažil  rozčlenit podle jednotlivých typů vozidel.

P6140160.jpg (96006 bytes) P6140156.jpg (89444 bytes) P6140159.jpg (94387 bytes)
Muzeum  Čerpací stojan Esso Naše "výprava" s panem průvodcem
  
TV 300
IMG_0014.jpg (138863 bytes) IMG_0013.jpg (140026 bytes) P6140004.jpg (78375 bytes)
    
LT 200 S
P6140010.jpg (73448 bytes) P6140018.jpg (78592 bytes) P6140015.jpg (68642 bytes)
 
LT 300 2b
P6140007.jpg (61376 bytes) P6140009.jpg (84055 bytes) P6140008.jpg (63732 bytes)
P6140011.jpg (77570 bytes) P6140013.jpg (78145 bytes) P6140012.jpg (70630 bytes)
Jízdní kolo Framo
 
LT 300 PV
P6140017.jpg (85529 bytes) P6140019.jpg (58601 bytes)
 
LT 200 b
IMG_0009.jpg (124842 bytes) P6140117.jpg (81164 bytes) P6140113.jpg (84469 bytes)
P6140116.jpg (70127 bytes) P6140118.jpg (98954 bytes) P6140139.jpg (62406 bytes)

Strana 2