Návštěvu tohoto muzea jsem zamýšlel docela dlouho, než
uplynulou neděli se to konečně podařilo. Tedy 14.6.2009 jsme vyrazili
směr Sasko. Výlet to byl spíše rodinný. Připojil se k nám ještě
kolega Chládek z Horního Jiřetína - další šťastný majitel velmi pěkného
valníku Framo 901/2. Vybaveni nezbytnými řízky jsme se vydali na
cestu. Počasí bylo nádherné, krajina okolo potěšila oko i duši. Malý
problém vznikl, když jsme minuli jednu odbočku a pokračovali podle
navigace. Mluvící skříňka nás k cíli dovedla, ale nedá se zrovna
mluvit o nějakém přímém směru. Zase jsme poznali krásy města
Zchopau a přilehlého okolí. K muzeu jsme dorazili těsně před desátou,
otevírali až za chvíli. V muzeu provázel starší pán s dámou.
Chovali se velmi přátelsky a ochotně, zvláště, když viděli náš zájem.
Muzeum není velké, výstava zabírá 4 velké místnosti.Už
před vstupem, i když poněkud stranou je čerpací stojan společnosti
Esso.Vlastní výstava je pojata chronologicky a místnosti je třeba projít proti směru
hodinových ručiček. Exponáty jsou přístupné a se svolením lze otevřít
dveře kabiny, či kryt motoru. Nevýhodou je nedostatek místa, což vadí
focení a i některá vozidle nelze ze všech stran obejít. Prohlídka začíná
vlastně hned u pokladny, kde je umístěn jeden z nejstarších typů tříkolek
TV 300 (rok 1927) ve skříňovém provedení, konkrétně prodejní stánek.
Za ním je vitrína se součástkami k vozidlům a s dalšími díly, které
firma vyráběla zejména pro motocykly DKW. Z dalších předválečných
typů tříkolek jsou zde typy
LT 200 a 300 v provedeních s korbou a osobní, s kabinou i bez kabiny. Fajnšmekry zaujme jízdní kolo
Framo vystavené na korbě tříkolky LT 200. Zajímavý pohled skýtá tříkolka
typ 200b s korbou a kabinou řidiče v nálezovém stavu. Pravděpodobně
tříkolka byla někde
ve stodole, protože je na něm balík slámy a vycpané slepice :-)
Vedle ní stojí nádherné osobní Framo FP 200 "Stromer". Za
ním je možno spatřit motor s převodovkou a přední nápravu s unikátním
pérováním. Dále je tu tříkolka LTP 200 v osobním provedením.A následují
čtyřkolová vozidla. Osobní- Framo Piccolo s motorem vzadu. Nákladní
HT 1200 s motorem Ford Eiffel, dále nákladní tříkolka D 500 z roku
1938. Velmi pěkné jsou vozy V 500, coby
pošťácká skříň a valník V 501 z roku 1941. Vedle V 501 je funkční
řez dvouválcovým, čtyřpístovým U-motorem.
Poválečná historie firmy je spojena s výrobou povozů,
předmětů domácí potřeby, košů apod. Už na konci roku 1945 bylo veškeré
vybavení odvezeno do Sovětského svazu jako součást válečné kořisti.
Z této doby je zde právě zmiňovaný vozík s loukoťovými koly, koš
a dětské koloběžky. Později vyráběla firma, již pod národním
podnikem IFA zemní ručně vedené frézy. Jeden kousek je také součástí
expozice. Samozřejmě nechybí Framo typ V 901/2. Jsou zde dva vozy -
valník a kombi už se znakem Barkas.
Dále se výstava věnuje dalšímu legendárnímu typu -
Barkas 1000. Typ je zastoupen kompletně vybaveným vozem určeným pro
hasiče. Hned za ním je podvozek vozu B 1000 s úplným pohonným ústrojím.
Další vystavený Barkas, už se čtyřtaktním motorem je zajímavý tím,
že jde o úplně poslední vyrobený automobil tohoto typu. Nelze
opomenout prototyp valníku Barkas 1100 z roku 1972 vybavený motorem
Moskvič s kabinou pro 5 osob. Byl to jeden z mnoha pokusů o vývoj dalšího
typu, který však narazil (jako řada dalších) na politické zájmy
tehdejšího režimu.
Celá výstava je doplněna nástěnkami a tably týkajících
se konkrétních typů vozů, jejich vývoje, či výroby. Jsou zde
vystaveny funkční řezy některých komponentů vozidel, modely prototypů,
modely dalších výrobků podniku IFA, výrobky podniku Barkas (čerpadla,
pumpy, agregáty apod.). Z těchto předmětů zaujme Wankelův (rotační)
motor, který byl pokusně vyvíjen jako alternativa dvojtaktních motorů.
Co dodat na závěr. Návštěvu muzea doporučuji. Vidět
"naživo" takové pěkné kousky techniky je zážitek. Velkou výhodou
je možnost si exponáty prohlédnout z těsné blízkosti, takřka ze všech
stran. Naopak jsem se domníval, že bude ke koupi více literatury a
podkladů. Ale i to je záležitost peněz, kterých je vždy v takovýchto
institucích nedostatek.
Fotogalerii jsem se snažil rozčlenit podle
jednotlivých typů vozidel.
|