Oblouky

Oblouky na velkou plachtu se na Framo používaly samozřejmě také. Úplně do hloubky jsem tuto problematiku nezkoumal. Vycházel jsem z německých zdrojů a také z internetu. Je jasné, že byly i různé domácí konstrukce Sériově vyráběná konstrukce sestávala ze dvou lehkých oblouků z U profilu a latí. Oblouky byly v zahnutích vyztuženy a přední ještě křížem dvěmi kulatinami. Byly přidělané v rozích korby k podlaze. Mezi nimi byly připevněné latě. Bylo možné otevřít zadní i boční postranice. Vypadá to takhle. Oblouky lze zakoupit v německu, jako kopie. Vyrábí je firma Framo-Jens a firma Trebes (ty jsou více do špičky). Protože stojí celkem nemalý peníz a auto bez nich také jezdí, tak jsem se rozhodl nespěchat a oblouky si vyrobit. Na druhou stranu náklady na výrobu jsem nepočítal, ale považuji to za dobře strávený čas a bavilo mě to.

Od kamaráda jsem získal oblouky na, pravděpodobně vojenský valník. Jsou vyrobené z obdélníkového profilu 40x20x3 mm. Jsou velké a těžké. Pomozí zkracování a svařování jsem je upravil do přijatelné podoby a rozměrů. Zaoblením úplně neodpovídají originálu a nejsou úplně souměrné. V mých podmínkách to nešlo lépe udělat. Na fotografiích a popiskách je postup vidět lépe. Jako lišty na vyztuení plachty jsem použil střešní latě. Jen je potřeba si dát pozor - nejsou dostatečně vyschlé. Takže se mohou zkroutit. Nařezal jsem je do potřebných délek a obousil tak, aby byly hladké a neměly ostré rohy. Na konce je třeba dát kus koženky, plachtoviny nebo kůže, aby se o okraje neprodřela plachta. Oiginál je měl také. Použil jsem kusy vyřazené hasičské hadice (viz příslušné fotografie).

A nastala doba výroby plachty. Plachtovinu jsem si koupil od odborné firmy. Tato je tenčí, ale prodává se v šířce 1,5 m a je zase dražší. Zapínání a uchycení plachty jsem zvolil jako kompromis. Uchycení ke korbě gumovám lanem (abych využil stávající háčky) a boky plachty spínám pomocí kožených řemínků. Řemínky s přezečkami jsem částečně vyrobil a částečně pokupoval. Plachtu jsem nechal vyrobit v plachtárně v Hostivicích.  Aby plachta dobře seděla, je dobré tam autem nějak dojet, aby si naměřili odpovídající míry. Jet do Hostivic Framem se mi ale nechtělo. Je to u Prahy, část se jede po dálnici, možné zácpy atd. Vyrobil jsem falešné postranice a čela ze zbylých střešních latí (na oblouky jsem musel navařit pomocné držáky). S otcovou pomocí jseme tam vše odvezli osobním autem.

V mezičase jsem "dovymyslel" uchycení oblouků k podlaze. U předního oblouku vždy jedn šroub prochází podlahou až do bedýnky na příslušenství a nahrazuje původní vraťák. Pro uchycení jsem zvolil jednotně šrouby M10 a na pasovinu v bedýnce jsem přivařil matku a pasovinu pojistil vždy dvěma vruty (viz foto dole). Takže můžu celkem pohodlně montovat oblouky jedním klíčem, aniž bych musel otevírat bedýnky.

Jednotlivé detaily jsou popsány níže. Plachta je popsána na zvláštní stránce.

 

IMG_2238.jpg (112639 bytes)     IMG_2203.jpg (112636 bytes)  IMG_2204.jpg (135502 bytes)   IMG_2236.jpg (94461 bytes)
Původní oblouk Detaily patek  - jsou z 5mm plechu.  Patky jsou ke korbě jsou přimontovány pomocí šroubů M10 a narážecích matek.
 IMG_2197.jpg (290754 bytes) IMG_2198.jpg (147809 bytes) IMG_2202.jpg (130869 bytes)
Pro dřevěné části konstrukce jsem použil střešní latě cca 30x50x2500 mm. Jsou cenově dostupné. Musí se vybrat co nejméně sukovaté. Jistá nevýhoda je, že dřevo není příliš vyschlé.
 IMG_2209.jpg (148904 bytes) IMG_2205.jpg (145521 bytes) IMG_2206.jpg (107944 bytes)
Latě byly původně přimontovány vratovými šrouby. Ale protože počítám s častější demontáží, použil jsem šroubovací matky do dřeva a šrouby M6
  vykres.jpg (113109 bytes)
Výška oblouků má být 1250 mm nad plochou korby 
DSCN0127.jpg (491576 bytes) DSCN0129.jpg (451241 bytes) DSCN0128.jpg (491777 bytes)
Osvětlení vnitřku korby. Světlo je pravděpodobně z interiéru autobusu, ale dovnitř jsem nalepil zbytek LED pásku. Ty elektronické součástky je stabilizátor napětí. Tahový vypínač je z mých zásob. 
DSCN0135.jpg (317375 bytes) DSCN0137.jpg (190812 bytes) DSCN0188.jpg (337466 bytes)
A svítíme. Oblouky s falešnými postranicemi
 
DSCN0195.jpg (273802 bytes) DSCN0196.jpg (262631 bytes) DSCN0227.jpg (235716 bytes) DSCN0238.jpg (314661 bytes)
Detaily hadice proti podření. Slouží i ke "sbalení" lišt při případné demontái plachty a oblouků. Když bude korba bez plachty a oblouků, kryjí díry v podlaze velké šrouby se zapuštěnou hlavou. V plachtárně
 
DSCN0225.jpg (624107 bytes) DSCN0228.jpg (516259 bytes)
Úprava pasoviny v bedýnkách na příslušenství.