Pera

Podvozek automobilu je odpružen třemi listovými pery (správně pružnicemi). Zadní jsou dvě podélná, přední jedno, uložené napříč. Podle typu karosérie, respektive podle určení vozu a tím i jeho zatížením se lišil počet listů zadních per. Pera určená pro valník, kombík a automobil se skříňovou nástavbou měla každé 13 listů. Pera pro mikrobus 10 listů a pera pro sanitu 8 listů kvůli měkkému odpružení.

Dlouholetým provozem jsou pera unavená, vydřená. Hlavní list zadních per je velmi často prasklý u oka, kterým je pero připevněno k rámu, čehož si hned nelze všimnout.

V mém případě byla zadní pera nepopraskaná, pouze vydřená a léty provozu poněkud narovnaná. Svazky jsem rozebral, očistil od rzi a vydřená místa alespoň trochu zabrousil. Z ok jsem doslova vydoloval staré silentbloky, protože jsem si řekl, když už zrenovovat pera, tak pořádně. Vnitřní pouzdro (z pertinaxu) a gumu jsem nařízl a postupně vyklepal, ale nejobtížnější je demontáž vnějšího pouzdra silentbloku. Pokud k tomu nemáte přípravek, je to docela zdlouhavé, protože je k peru přirezlé. Opět jsem jej opatrně rozřízl a potom postupně vyklepával.

Pera bylo potřeba vyhamrovat, tedy kováním za studena jim dát opět správný prohnutý tvar. Po nějaké době shánění se mi podařilo sehnat kováře, který je relativně nedaleko mého bydliště a který hamrování provádí. Je to velmi namáhavá a zdlouhavá práce, takže jí kováři většinou dělat nechtějí. Pera jsem tedy kováři odvezl a mezitím čekal, až mi přijdou objednané silentbloky.

Když bylo vše pohromadě, zalisoval jsem silentbloky do zadních per. Protože nevlastním lis a zalisování ve svěráku by bylo krkolomné a vyžadovalo asistenci dalšího člověka, použil jsem dlouhý šroub, matku, systém podložek a trubek a dva klíče. Postupným utahováním matky byly silentbloky celkem pohodlně natlačeny do oka.

   
DSCN9832.jpg (32072 bytes) DSCN0008.jpg (59087 bytes) DSCN0012.jpg (92761 bytes)
Silentbloky - je jich potřeba celkem 6.

2 jsou na šasi

4 v zadních perech

Pera po vyhamrování Detail zalisovaných silentbloků