Montáž skel by měla být taková třešnička na dortu, radost a jakési
završení celkového vzhledu automobilu. Opak je pravdou.
Nejprve se budu zabývat předním sklem.
Nejdříve je nutné namontovat rám předního skla. V podstatě je důležitý
už při sestavování a konečnému tmelení kabiny. U Frama je rám hliníkový,
původně přitlučený hřebíčky. Mezi lemem rámu a kabinou bylo původně
gumové těsnění.
Já jsem se s tím vypořádal takto. Místo původní gumy jsem použil
Teroson. Zatlačí se i do různých mezer a škvír a zůstává pružný (a
matlavý). Rám jsem postupně připevňoval vruty se zapuštěnou hlavou. V
horní části nastal problém, protože se ukázalo, že je kabina nad oknem
prohnuta směrem dovnitř (cca 1 cm). Okem to vidět nebylo, ale rám bylo třeba
napasovat a vzniklou mezeru vyplnit Terosonem. Díky ohebnosti rámu a síle
není nijak velká. Po zkušenostech a patlání bych dnes použil černý
silikonový lepící tmel. Je také pružný, ale pevný a po zatuhnutí se lépe
oškrabuje. Místo, kde konce rámu dosedají k sobě jsem překryl kouskem leštěného
hliníkového plechu.
Vlastní přední sklo jsem se pokusil nasadit sám. Bylo lepené a samozřejmě
prasklo. Svěřil jsem to do péče odborníků, sklenářů. Když viděli
prohnutý rám, udělali sklo kalené. Několikrát to přeměřovali a
pasovali. Nakonec se to povedlo, ale výsledek nebyl takový, jak jsem očekával.
Pravda, byla s tím práce, navíc okraj rámu, za který se zachytne guma je
hodně nízký, ale asi chybí jakási řemeslnická čest a nebo to chtěli mít
hotové do konce šichty. Prostě konce gumy se obvykle spojují nahoře, tady
končily dole a byla tam asi 1 cm mezera. V dolních rozích guma od skla odstávala
a špatně držela v rámu. Sice na tom něco potom opravili, ale předat
takhle odvedenou práci bych se styděl. K dotěsnění gumy opět pomohl
Teroson a v některých místech silikonové lepidlo. Mezeru jsem dolepil
zbytkem gumy.
Zadní sklo dopadlo mnohem lépe - vlastně bez problémů. Také je kalené.
avšak, tam je lem pro gumu součástí zadní ocelové stěny kabiny.
Boční skla jsou stahovací. Je dobré je udělat kalená. Na každé jsem
vyrobil sololitový vzor. Lišty, ve kterých je sklo usazeno a ve kterých
jsou drážky pro stahovací mechanizmus jsem opět koupil v Německu. Oproti
originálu jsou hliníkové a bylo potřeba je upravit. Samozřejmě, že do rámů
dveří je nutné dát sametky, ve kterých se skla budou posouvat. Vlastní
stahovací mechanizmus je přišroubován u valníku na dveřní výplň pomocí
překližkové podložky (viz příslušná fotogalerie). U kombíku je
mechanizmus ve dveřích, které také mají jinou konstrukci. Sklo je přitlačováno
vodícím válečkem (viz foto). Z vnější strany je šachta okna zakryta
gumou ve tvaru písmena T (viz foto). Tato guma je připevněna pomocí nerezových
pásků (nedobově) a vrutů. Opět těsněno Terosonem.
Veškeré gumy a gumové profily jsem nakoupil v Německu, i když jistě
lze obdobné sehnat u nás.
|