Skla

Montáž skel by měla být taková třešnička na dortu, radost a jakési završení celkového vzhledu automobilu. Opak je pravdou.

Nejprve se budu zabývat předním sklem.

Nejdříve je nutné namontovat rám předního skla. V podstatě je důležitý už při sestavování a konečnému tmelení kabiny. U Frama je rám hliníkový, původně přitlučený hřebíčky. Mezi lemem rámu a kabinou bylo původně gumové těsnění.

Já jsem se s tím vypořádal takto. Místo původní gumy jsem použil Teroson. Zatlačí se i do různých mezer a škvír a zůstává pružný (a matlavý). Rám jsem postupně připevňoval vruty se zapuštěnou hlavou. V horní části nastal problém, protože se ukázalo, že je kabina nad oknem prohnuta směrem dovnitř (cca 1 cm). Okem to vidět nebylo, ale rám bylo třeba napasovat a vzniklou mezeru vyplnit Terosonem. Díky ohebnosti rámu a síle není nijak velká. Po zkušenostech a patlání bych dnes použil černý silikonový lepící tmel. Je také pružný, ale pevný a po zatuhnutí se lépe oškrabuje. Místo, kde konce rámu dosedají k sobě jsem překryl kouskem leštěného hliníkového plechu.

Vlastní přední sklo jsem se pokusil nasadit sám. Bylo lepené a samozřejmě prasklo. Svěřil jsem to do péče odborníků, sklenářů. Když viděli prohnutý rám, udělali sklo kalené. Několikrát to přeměřovali a pasovali. Nakonec se to povedlo, ale výsledek nebyl takový, jak jsem očekával. Pravda, byla s tím práce, navíc okraj rámu, za který se zachytne guma je hodně nízký, ale asi chybí jakási řemeslnická čest a nebo to chtěli mít hotové do konce šichty. Prostě konce gumy se obvykle spojují nahoře, tady končily dole a byla tam asi 1 cm mezera. V dolních rozích guma od skla odstávala a špatně držela v rámu. Sice na tom něco potom opravili, ale předat takhle odvedenou práci bych se styděl. K dotěsnění gumy opět pomohl Teroson a v některých místech silikonové lepidlo. Mezeru jsem dolepil zbytkem gumy.

Zadní sklo dopadlo mnohem lépe - vlastně bez problémů. Také je kalené. avšak, tam je lem pro gumu součástí zadní ocelové stěny kabiny.

Boční skla jsou stahovací. Je dobré je udělat kalená. Na každé jsem vyrobil sololitový vzor. Lišty, ve kterých je sklo usazeno a ve kterých jsou drážky pro stahovací mechanizmus jsem opět koupil v Německu. Oproti originálu jsou hliníkové a bylo potřeba je upravit. Samozřejmě, že do rámů dveří je nutné dát sametky, ve kterých se skla budou posouvat. Vlastní stahovací mechanizmus je přišroubován u valníku na dveřní výplň pomocí překližkové podložky (viz příslušná fotogalerie). U kombíku je mechanizmus ve dveřích, které také mají jinou konstrukci. Sklo je přitlačováno vodícím válečkem (viz foto). Z vnější strany je šachta okna zakryta gumou ve tvaru písmena T (viz foto). Tato guma je připevněna pomocí nerezových pásků (nedobově) a vrutů. Opět těsněno Terosonem.

Veškeré gumy a gumové profily jsem nakoupil v Německu, i když jistě lze obdobné sehnat u nás.

DSCN2948.jpg (131362 bytes) DSCN2950.jpg (124605 bytes) DSCN2952.jpg (101847 bytes) DSCN2953.jpg (149307 bytes)
Rám předního okna - je vidět vytěsnění Terosonem Výše zmíněné nedostatky po zasklení Ale zase už to vypadá, jako auto
DSCN1924.jpg (126386 bytes) DSCN8255.jpg (88096 bytes) DSCN2252.jpg (131345 bytes) IMG_0099.jpg (175912 bytes)
Sametka Neupravená lišta pro stahovací sklo A na autě Zde je vidět přítlačný váleček a vnější krycí guma šachty okna
DSCN1917.jpg (152570 bytes)
V horní části dveří je vidět způsob upevnění krycí gumy pomocí nerezového pásku a vrutů