Topení

Původně jsem topení do Frama vůbec dávat nechtěl. Při té troše ježdění v teplém počasí ani potřeba není. ale i tak mi to nedalo. U řady vozů, které jsem viděl v předrenovačním stavu topení chybělo. Majitel, který měl auto doma na práci, tak jej dal pryč - teklo, překáželo, bylo zbytečné atd. Také se nemontovalo standartně do všech vozů, zejména starších. Během let jsem získával postuně díly z několik topení, až se mi podařilo poskládat kompletní.

Podle katalogu náhradních dílů usuzuji, že toto provedení topení je pozdější typ. Vlastní topení sestává z poměrně velkého válcového výměníku, který je umístěn napravo od motoru (při pohledu zepředu). Je napojen gumovými hadicemi na chladící okruh a v přední části je otevřen směrem ke chladiči a ventilátoru, a je tudy do něj vháněn vlastně už předehřátý vzduch. Vzadu má výměník šikmý "kónus", na jehož úzkém konci je hrdlo na hadici, která vede do kabiny. V tomto kónusu je ještě umístěn elektrický ventilátor, který podporuje vhánění vzduchu do kabiny. Pokud nemáte topení kompletní, tak tento kónus se těžko shání. Měl jsem to štěstí, že jsem nakonec sehnal výměník kompletní. Motorek ventilátoru byl původně na napětí 6 voltů a trochu odlišně připevněný, ale já jsem sehnal topení už podomácku upravené s motorkem na 12 V.  Držák výměníku je robustní a je přimontován k motoru k výfukovým svodům výměník je připevněn pomocí třmenu.

 Další část topení je trubka s klapkou. Je umístěna vedle nohou řidiče a pomocí třmenu je přimontována na kryt převodovky. Uvnitř jsou dvě odpružené klapky na jednom hřídeli. Lze je pomocí bowdenu nastavit do tří poloh - zavřeno, vzduch do prostoru řidiče (fouká teplo na nohy) a vzduch do ostatního prostoru, kdy vzduch fouká dozadu (u kombíků a sanitek bylo možné pomocí propojení vytápět zadní prostor) a k ofukům předního skla.

Poslední částí je panýlek ovládání topení (umístěný na palubní desce vlevo). Je na něm páčka na ovládání lanka bowdenu klapek a vypínač pro ventilátor topení.

Obecně vzato topení do tohoto vozu historicky patří. Na druhé straně při nutnosti provádění některých oprav vozu topení překáží a největší zdržení představuje nutnost vypuštění chladící kapaliny. Také demontáž krytu převodovky bude zdržena nutností odmontovat trubku s klapkami. Místo panýlku ovládání topení lze namontovat například další poličku (je vidět na stařích snímcích i prospektech starších vozů nebo vozů bez výbavy). Je tedy na každém, jak se rozhodne.

Fotografie s popisy jednotlivých dílů jsou níže.

 

    rozpad.png (1270830 bytes)     DSCN0307.jpg (197064 bytes) DSCN0306.jpg (214446 bytes)
Rozpad s díly topení   Radiátor topení, ještě před opravou
 DSCN0313.jpg (281837 bytes) DSCN0315.jpg (291214 bytes) DSCN0316.jpg (252511 bytes)
Ventilátor
DSCN0322.jpg (304683 bytes) DSCN0323.jpg (314995 bytes) DSCN0324.jpg (339102 bytes) DSCN0325.jpg (343079 bytes)
Detaily klapky topení
DSCN0343o.jpg (188210 bytes) DSCN0348o.jpg (209545 bytes) DSCN0345o.jpg (198665 bytes)
Topení uzavřeno  Vzduch proudí k řidiči Vzduch proudí do ofuků oken
 DSCN0344.jpg (174375 bytes) DSCN0349.jpg (161590 bytes) DSCN0351.jpg (198062 bytes)
Ovládací panýlek topení (nahoře je spínač ventilátoru)
DSCN0352.jpg (190047 bytes) DSCN0356.jpg (211173 bytes) DSCN0353.jpg (273457 bytes)
Detaily  výměníku
DSCN0354.jpg (254380 bytes) DSCN0357.jpg (200277 bytes) DSCN0358.jpg (220316 bytes)
  Samostatný držák