Zadní náprava

Zadní náprava u vozů Framo 901/2 je v provedení "bendžo". Diferenciál je velmi jednoduchý a také celkem subtilní. Není divu, že za léta provozu byly diferenciály opotřebené a zejména u vozů, které dále sloužily u soukromých osob mají nápravu z jiného vozu, často z ARA, GAZu, Žuku a podobně. K tomu se také upravoval kardanový hřídel, zejména zadní dlouhá část. Jednotlivé součásti diferenciálu a celé zadní nápravy můžete vidět v rozpadech v sekci "Technika". 

Moje zadní náprava byla celkově ve slušném stavu. Ozubení diferenciálu byla zachovalá, nic nebylo prasklé. Vlastní rozvodovka se z mostu vymontuje po vysunutí poloos a po uvolnění osmi šroubů. Je důležité zachovat tloušťku těsnění, které je mezi přírubou skříně rozvodovky a mostem zadní nápravy. Vymontoval jsem soukolí a pastorek i s jeho pouzdrem. Skříň rozvodovky jsem namontoval zpátky, všechny díry jsem ucpal a vytěsnil silikonem. Celek jsem nechal opískovat a pak jsem jej natřel. Vyměnil jsem všechna ložiska a u diferenciálu nechal nastavit vůle ozubení mezi oběhovým kolem a pastorkem.V tomto mi velmi pomohl p. Průša, jehož Frama jsou také v galerii, neboť mě seznámil s pánem, který má s tímto zkušenosti a diferenciál seřídil. Pro toto je důležité si nechat vyrobit podložky ze slabého ocelového plechu, které se dávají mezi skříň rozvodovky a pouzdro ložisek pastorku. Další věc, která nesmí chybět jsou pružné podložky, které se vkládají mezi ložisko poloosy a brzdový buben. Pro demontáž kruhových matic poloos je nutné pořídit si příslušný hákový klíč. Povolování a utahování matice pomocí průbojníku a kladiva ji ničí. Pozor, po montáži je nutné nasadit pojistné pružné kroužky z kulatého drátu. Jsou opatřeny nosem, který prochází otvorem v drážce v objímce matky do otvoru v závitu matky. Někdy otvory, po zpětné montáži proti sobě nesedí - je tedy třeba matku dotáhnout, označit nový otvor v závitu matky a nově jej vyvrtat.

Dalším oříškem je matice ložisek pastorku. Pro správnou manipulaci je třeba si buď vyrobit speciální klíč (je popsán a nakreslen v dílenské příručce) a nebo nouzově použít kladivo a nějaký tlouk. Pro stahování zadních bubnů je vhodné si vyrobit speciální stahovák (opět nakreslen v dílenské příručce). Další přípravek je určen pro stáhnutí ložisek poloos, respektive pro jejich vysunutí z mostu zadní nápravy. Já jsem využil soustavy trubek a silných plechů s dírami.

Protože jsem měl doma vše připravené, stačilo vložit rozvodovku do mostu nápravy, nasadit poloosy s ložisky, namontovat brzdové válečky, nasadit bubny a našroubovat nové brzdové trubičky. Vypadá moc pěkně :-)

 

DSCN6926.jpg (109079 bytes) DSCN6935.jpg (49844 bytes) DSCN9251.jpg (79481 bytes) DSCN9254.jpg (76131 bytes) DSCN9253.jpg (88954 bytes) DSCN8951.jpg (73183 bytes)
Zadní náprava v původním stavu Při rozebírání Prázdné "bendžo" Detaily diferenciálu
DSCN9255.jpg (84027 bytes) DSCN8953.jpg (41910 bytes) DSCN9260.jpg (84489 bytes) Obraz015.jpg (53170 bytes) Obraz011.jpg (62029 bytes) v 003.jpg (67578 bytes)
Detail značení pastorku Matka ložisek pastorku Složený a seřízený diferenciál Brzdové čelisti ještě nejsou osazeny
v 002.jpg (57856 bytes) v 004.jpg (53681 bytes) v 005.jpg (78179 bytes) v 007.jpg (55782 bytes) v 008.jpg (60408 bytes) v 010.jpg (75451 bytes)
Matice zadního ložiska s guferem. Jsou vidět drážky pro hákový klíč Matka je pojištěna pružným kroužkem z kulatého drátu (v drážce) Vše pro montáž zadního bubnu Důležitá je tato pružná podložka umístěná mezi ložiskem poloosy a brzdovým bubnem
v 011.jpg (72804 bytes) v 013.jpg (74470 bytes) v 016.jpg (20460 bytes) v 018.jpg (30199 bytes) v 019.jpg (33111 bytes)
Detaily tvaru a uchycení brzdových trubiček Poloosa Drážka pro zajištění brzdového bubnu - na fotu je vidět její opotřebení provozem. Stávalo se, že se kolo i s bubnem protočilo a došlo ke zničení drážky.