Čísla rámů
Číslo rámu lze nalézt vyražené na kruhovém štítku. Nachází se na pravé straně rámu (ve směru jízdy) mezi uchycením přední nápravy a držákem motoru. Viz obrázek.
Typ V 501/2
Rok výroby | Číslo rámu | Počet kusů |
1949 | 106345 - 106409 | 65 |
1950 | 106410 - 106859 | 450 |
1951 | 106860 - 107587 | 727 |
Celkem vyrobeno 1242 kusů |
Typ 901
Rok výroby | Číslo rámu | Počet kusů |
1951 | 107588 - 107860 | 273 |
1952 | 107861 - 107985 | 125 |
1001 - 2216 | 1177 | |
1953 | 1813 - 5012 | 1500 |
1954 | 2208 - 4371 | 700 |
Celkem vyrobeno 3775 kusů |
Typ 901/2
1954 | 5004 - 6482 | 1314 |
1955 | 5790 - 8228 | 1820 |
10001 - 10655 | 644 | |
1956 | 10307 - 13859 | 3198 |
15001 - 15003 | 3 | |
1957 | 13429 - 18110 | 3371 |
1958 | 18073 - 21678 | 3583 |
1959 | 21517,
21680 - 25633 |
3955 |
1960 | 25634 - 29704 | 4070 (bez čísla 28055) |
1961 | 28055,
29705 - 33349 |
3645 |
Celkem vyrobeno 25604 kusů |
Celkově bylo v letech 1949 - 1961 vyrobeno 30621 kusů rámů pro užitkové automobily Framo.
Další značení rámů
Tento text byl převzat ze stránek www.f-r-a-m-o.de , respektive http://www.f-r-a-m-o.de/2.2_rahmennummern.htm
Od některých návštěvníků stránek se dovídám, že číslo jejich rám v přehledu není nebo je umístěno na odlišném štítku, má jiný počet číslic apod. S největší pravděpodobností to má následující důvod. V dobách minulých nebylo takové množství automobilů. Zejména ve východním bloku nebyl automobil takové spotřební zboží, jako dnes. Zejména v DDR, coby jedné ze zemí zemi nesoucí důsledky války, vozidel nebylo mnoho a byly obtížněji k dostání než např. u nás. Z toho důvodu musela vozidla vydržet v provozu co nejdéle. Mnoho menších firem a podniků dostalo přiděleno pouze jeden, či několik málo vozů. Protože bylo třeba převézt mnoho nákladu, byla často přetěžována, což vedlo postupně k poškození rámu.
Náhradní rámy dodali z továrny často bez čísla, jako náhradní díl. Příslušné úřady pak přidělily číslo nové, nebo bylo zachované původní, ale bylo doplněno o písmeno - např. A, B, C atd., podle těchto písmen je možné vysledovat, kolikrát byl rám měněn. Další varianta je písmeno E před číslem. Znamená to, že rám byl měněn jednou a písmeno E znamená "Náhradní - Ersatz".
Je pravdou, že tyto informace jsou neúplné, díky tomu, že automobily se již řadu roků běžně neprovozují a mnoho dokumentů vzalo za své.
Příklad přeznačeného rámu
zdroje: www.f-r-a-m-o.de , Das Restaurierungshandbuch