Štítky na karosériích

Typový štítek s číslem rámu, rokem výroby a technickými daty vozidla je umístěn buď na pravé straně plechového rámu pod sedáky a nebo na přepážce v motorovém prostoru nad baterií. Podle mé zkušenosti na vozech často chybí. Osobně jsem měl štítek pouze na jedné kabině a to nad baterií. fotka a popis štítku je níže. Dále jsem typový štítek pod sedačkou viděl pouze na internetu na renovovaném Framu, ale jsou to pouze mé zkušenosti.

Na mém Framu je kopie štítku zakoupená v německu. Je vyrobená z hliníku a čísla je nutno vyrazit. Údaje jsou popsány německy, anglicky, franouzsky a rusky. Na fotografiích je vidět, že byl umístěn poněkud blíže k nádrži.

Dle materiálu lze soudit, že originální štítky byly z černého plastu se stříbrným povrchem. Písmena a linky byly do plastu vylisovány, či vyfrézovány a tedy byly černé. 

Česká verze štítku

stitek_cs.jpg (302193 bytes)

Údaje na štítkách

1. Výrobce (lišilo se podle období)
2. Užitečné zatížení, či spíše maximální dovolená hmotnost
3. Číslo rámu
4. Rok výroby
5.

Dovolené zatížení přední nápravy

6. Dovolené zatížení zadní nápravy
7. Zatížení přívěsu (pouze u německé)
8. Obsah motoru (u české verze)
9. Výkon motoru v ks (u české verze)

Německá verze štítku

stitek_nem.jpg (156640 bytes)

     

 

DSCN4980.jpg (129194 bytes)

470639-barkas-framo-v-901-2-komb-5.jpg (93043 bytes)

470639-barkas-framo-v-901-2-komb-8.jpg (92893 bytes)

IMG_5568.jpg (63645 bytes)

DSCN0095.jpg (217316 bytes)

Takto byl český štítek umístěn

Fotografie štítků z internetu

Takto mám štítek já

       

Dále se celkem často setkáme se štítkem karosérie. Je menší a na něm je vyznačeno výrobní číslo, rok výroby a továrna, která karosérii vyrobila. Jak jsem vyčetl, dávaly se po výměně karosérie.

DSCN9777.jpg (141161 bytes)

PB080608.jpg (124614 bytes)

Štítky z továrny na karosérie v Baalberge

 

Povšimněte si roků výroby. Naskýtala se otázka, proč tak vysoké datum, výroba automobilů byla ukončena v roce 1961. Na otázku odpověděl p. Jens Scheunert ze saského Kauschwitz a také jeho kniha "Das Restaurierungshandbuch" leccos napoví. Náhradní díly byly vyráběny až do roku 1974. S největší pravděpodobností jde tedy o náhradní kabiny případně kabiny opravované po ukončení sériové výroby.

     

Zajímavý štítek objevil p. Polívka z Chebu.

PB110607.jpg (23797 bytes)

Zapátral na internetu a zjistil, že  FAHOLI byla německá firma zabývající se výrobou ohýbaného nábytku a opravami výdřev automobilů. Tedy s největší pravděpodobností jde o štítek s registrací opravy výdřevy 07/83.

Za informaci mu tímto děkuji.